Köpvillkor

Information

Allmogens är ett bildningsprojekt som bevarar och levandegör den svenska Allmogens historia – Sveriges frihetliga historia. Allt överskott från butikens försäljning går oavkortat till att förbättra och utöka projektets arbete. Du väljer helt enkelt det du vill ha, lägger det i varukorgen, fortsätter till kassan och anger namn och adress samt betalsätt. Kort därefter är varorna på väg hem till dig. Allmogens högkvarter är ute på landsbygden och vi åker in till posten en gång i veckan, vilket innebär att din beställning vanligtvis skickas från oss inom 2-5 arbetsdagar. Under julhandeln gäller längre leveranstid, men du kan alltid räkna med att få din beställning innan jul om du beställer innan 17 december.


Kundtjänst

För att komma i kontakt med Allmogens kundtjänst (dvs. mig, Daniel Sjöberg) rekommenderas att du ringer alternativt mailar info@allmogens.se.

Telefontid:
Måndag – Fredag 10.00 – 16.00

Telefonnummer:
0660-29 30 70


Köpinformation

Alla priser inkluderar moms. Allmogens reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på sidan eller i annonser. Jag reserverar mig även för att de produktbilder som visas på sidan inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning inte får en orderbekräftelse ber jag dig kontakta mig för att bekräfta att din beställning mottagits.


Leverans och transport

Din beställning skickas inom 1-7 vardagar, oftare 1-3 än 4-7. Vi är ett litet företag som finns ute på den ångermanländska landsbygden och åker in till ”storstan” en gång i veckan och postar beställningar.

Allmogens erbjuder olika fraktalternativ beroende på varans storlek och vikt. Om du beställer olika varor så baseras frakten på varan med högst fraktklass, och en del varor kan behöva skickas separat. Frakten ser du i kassan.

Mindre varor kan skickas med Postnords varubrev för 39 kr. Standardfrakten för våra historiska tryck är 49 kr och skickas till din närmsta DHL Service Point.

Fri frakt gäller från 299 kr.

Betalsätt

Faktura

Genom Klarna erbjuds du att utan extra kostnad betala faktura med 14 dagars betalningstid.

Bank/Kreditkort

Butiken accepterar VISA och MasterCard genom Klarna. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra. Vi tar emot de vanligaste svenska betalkorten, dock ej Maestro eller VISA Electron. Har du problem med betalningen, kontakta kundtjänst.


Ångerrätt och returer

Vid köp av varor på Allmogens.se gäller 30 dagars ångerrätt på lagervaror. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Allmogens detta inom 30 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätt eller bytesrätt gäller ej på varor som personaliserats och / eller trycks på beställning, till exempel vårt print-on-demand sortiment med historiska kartor, konst och växtplanscher. Varorna ska returneras i samma skick som de var i vid leverans till dig. Om varan tydligt har använts har Allmogens rätt att göra ett avdrag från ersättningen motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta på produktsidan.

Om en vara har förseglats, exempelvis alla våra historiska tryck, får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen.

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig skriftligt inom 30 dagar från att du mottagit din beställning. Detta skall göras till kundtjänst via e-mail, info@allmogens.se. Ange ditt namn, ordernummer och vilka varor du vill returnera inklusive deras produktnamn och antal. Vi mailar då en retursedel till dig som du sedan skriver ut och tejpar fast på paketet, som skall returneras inom 10 vardagar från mottagen retursedel. Paket som returneras utan att vi först meddelas hanteras ej.

Returporto kostar 79 kr som vid godkänt retur dras av vid krediteringen av ditt återköp. Efter returen har mottagits och kontrollerats att varan är i ursprungligt skick betalas dina pengar tillbaka inom 14 vardagar. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktas kunden för en alternativ lösning.

Ångerrätten gäller ej företag.

Produktgaranti

Allmogens lämnar ingen garanti på trycksaker eftersom de är att anse som förbrukningsvaror. Övriga varor har 1 års garanti. Självklart får du dock reklamera trasiga eller defekta varor där felet uppstod redan i tillverkningen (se nedan om reklamation). Om din vara anländer i skadat skick och emballaget är synligt skadat måste detta rapporteras direkt till fraktbolaget innan du tar emot försändelsen, samt också till oss inom 7 dagar så skickar vi ut en ny karta till dig. Dolda skador reklameras till oss inom 7 dagar från mottagen försändelse.


Outhämtade paket

Paket som inte hämtas ut hos posten inom liggetiden och returneras till oss debiteras en administrativ avgift på 200 SEK, för att täcka Allmogens omkostnader för frakt och hantering. Att inte hämta ut din beställning från postombudet faller ej inom ramen för öppet köp.

Om köparen vill att paketet skickas en andra gång utgår en extra fraktavgift på 99 kr som betalas i förskott.


Reklamation:

Reklamationsrätt

(Gäller ej företag) Du har rätt att reklamera produkter som har ett ursprungligt fel. Om din vara anländer i skadat skick måste detta reklameras snarast (7 dagar). För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Kontakta mig på info@allmogens.se för returadress.


Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 180 kr för postpaket.


Avbeställning av produkt

Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast genom att maila till info@allmogens.se och ange vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer. För att underlätta för mig, skriv ”Avbeställning” i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som outhämtade paket på Posten innebär.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Summan återbetalas inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.


Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.


Sekretesspolicy

Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Inga uppgifter om dig kommer föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Allmogens följer Personuppgiftslagen.


Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Allmogens sida, som gör att Allmogens ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Allmogens befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Cookies

En cookie är en liten textfil som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare. Det finns två typer av cookies: sådana som lagras en längre tid på din dator och sådana som försvinner när du stänger ner din webbläsare (så kallade sessioncookies).

Så använder Allmogens cookies:

  • Vi använder sessionscookies för att kunna spara produkter i varukorgen och för att hålla dig inloggad mellan olika sidvisningar.
  • Vi använder också cookies för att underlätta analys av trafik och köphistorik på vår sajt.

Så kan du undvika cookies:
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Du kan också radera cookies manuellt från din hårddisk när som helst. Väljer du att inte acceptera cookies kan du fortfarande besöka vår sajt men utan möjlighet att genomföra köp.

Du behöver inte godkänna eller använda cookies för att titta på produkter och få prisinformation, men för att kunna logga in och genomföra köp krävs det att du accepterar sessionscookies.


Tvist

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/ 
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ 
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr