Köpvillkor

Information

Allmogens är ett bildningsprojekt som bevarar och levandegör den svenska Allmogens historia – Sveriges frihetliga historia. Allt överskott från butikens försäljning går oavkortat till att förbättra och utöka projektets arbete. Du väljer helt enkelt det du vill ha, lägger det i varukorgen, fortsätter till kassan och anger namn och adress samt betalsätt. Kort därefter är varorna på väg hem till dig. Allmogens högkvarter är ute på landsbygden och vi åker in till posten en gång i veckan, vilket innebär att din beställning vanligtvis skickas från oss inom 2-5 arbetsdagar. Under julhandeln gäller längre leveranstid, men du kan alltid räkna med att få din beställning innan jul om du beställer innan 17 december.


Kundtjänst

För att komma i kontakt med Allmogens kundtjänst (dvs. mig, Daniel Sjöberg) rekommenderas att du ringer alternativt mailar info@allmogens.se.

Telefontid:
Måndag – Fredag 10.00 – 17.00

Telefonnummer:
010-220 49 04


Köpinformation

Alla priser inkluderar moms. Allmogens reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på sidan eller i annonser. Jag reserverar mig även för att de produktbilder som visas på sidan inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning inte får en orderbekräftelse ber jag dig kontakta mig för att bekräfta att din beställning mottagits.


Frakt- & betalsätt

Allmogens erbjuder olika fraktalternativ beroende på varans storlek och vikt. Om du beställer olika varor så baseras frakten på varan med högst fraktklass, och en del varor kan behöva skickas separat. Frakten ser du i kassan.

Faktura

Beställningar för mindre belopp kan betalas med faktura, med betalningsvillkor 14 dagar. En faktura följer med i paketet och du betalar enkelt till BankGiro eller PlusGiro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post.

Vid försenad betalning utgår från dag 1 påminnelseavgift med 60 kr, samt löpande dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.

Bank/Kreditkort

Butiken accepterar VISA och MasterCard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra. Vi tar emot de vanligaste svenska betalkorten, dock ej Maestro eller VISA Electron. Har du problem med betalningen, kontakta kundtjänst.


Produktgaranti

Allmogens lämnar ingen garanti på trycksaker eftersom de är att anse som förbrukningsvaror. Övriga varor har 1 års garanti. Självklart får du dock reklamera trasiga eller defekta varor där felet uppstod redan i tillverkningen (se nedan om reklamation). Om din vara anländer i skadat skick måste detta reklameras snarast (7 dagar).


Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda på distans.

Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller, vilket regleras i Kap 2, 11 §. Ångerrätten gäller ej:

  • En tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. (T.ex. förbrukningsprodukter).
  • Specialbeställda print-on-demand produkter som tillverkas på beställning, exempelvis våra prints.

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.

Detta skall göras till kundtjänst på telefonnummer 010-220 49 04, eller via e-mail, info@allmogens.se. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når oss oskadad.

Jag rekommenderar därför att du kontaktar mig i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.

Ångerblankett ska bifogas vid ångrat köp: Ladda ner konsumentverkets ångerblankett (PDF).

Observera även att företag inte har ångerrätt.

Paket som inte hämtas ut hos posten inom liggetiden och returneras till avsändaren debiteras en avgift på 200 SEK, för att täcka Allmogens omkostnader. Att inte hämta ut din beställning från postombudet faller ej inom ramen för öppet köp.

Allmogens återbetalar ångrade köp senast inom 14 dagar från dess att produkten är mottagen och registrerad, men som tidigast den dag då varorna kommit i retur till mig. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Allmogens kunden för en alternativ lösning.

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Allmogens rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.

Jag rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick.


Öppet köp

30 dagars öppet köp gäller på alla beställningar. Du står själv för returfrakten. Efter returen har mottagits och kontrollerats att varan är i ursprungligt skick betalas dina pengar tillbaka inom 5 vardagar.

Reklamation:

Reklamationsrätt

(Gäller ej företag) Du har rätt att reklamera produkter som har ett ursprungligt fel. Om din vara anländer i skadat skick måste detta reklameras snarast (7 dagar). För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Kontakta mig på info@allmogens.se för returadress.


Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 180 kr för postpaket.


Avbeställning av produkt

Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast genom att maila till info@allmogens.se och ange vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer. För att underlätta för mig, skriv ”Avbeställning” i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som outhämtade paket på Posten innebär.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Summan återbetalas inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.


Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.


Sekretesspolicy

Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Inga uppgifter om dig kommer föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Allmogens följer Personuppgiftslagen.


Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Allmogens sida, som gör att Allmogens ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Allmogens befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Cookies

En cookie är en liten textfil som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare. Det finns två typer av cookies: sådana som lagras en längre tid på din dator och sådana som försvinner när du stänger ner din webbläsare (så kallade sessioncookies).

Så använder Allmogens cookies:

  • Vi använder sessionscookies för att kunna spara produkter i varukorgen och för att hålla dig inloggad mellan olika sidvisningar.
  • Vi använder också cookies för att underlätta analys av trafik och köphistorik på vår sajt.

Så kan du undvika cookies:
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Du kan också radera cookies manuellt från din hårddisk när som helst. Väljer du att inte acceptera cookies kan du fortfarande besöka vår sajt men utan möjlighet att genomföra köp.

Du behöver inte godkänna eller använda cookies för att titta på produkter och få prisinformation, men för att kunna logga in och genomföra köp krävs det att du accepterar sessionscookies.


Tvist

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/ 
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ 
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr