Vanliga frågor och svar
Allmänt
Allmogens började som ett ideellt folkbildningsprojekt med målet att bevara och levandegöra vår svenska historia och vårt nordiska kulturarv. Det målet har vi fortfarande. För att finansiera det arbetet började vi år 2017 sälja historiska tryck i vår butik, med fokus på historiska kartor. Historien bakom verken, kvalitet och exklusivitet står i fokus i allt vi gör. Vårt kontor ligger i Sidensjö socken i hjärtat av Ångermanland.
Alla våra historiska motiv är noggrant utvalda och inskannade från våra egna samlingar samt andra arkiv i Sverige och Europa. Vi utökar kontinuerligt våra kollektioner.
Inga problem, kontakta oss så återkommer vi så snart vi kan!
Om produkterna
Vi trycker våra posters och väggkartor på kraftigt 200 g / m2 obestruket premiumpapper med en matt yta utan reflektioner. Det naturvita papperet är certifierat åldringsbeständigt och fritt från syra och optiska vithetsmedel (OBA), vilket gör att det inte gulnar med tiden. Detta är en av de stora skillnaderna mellan våra tryck och våra konkurrenters, som nästan alltid använder ett papper med tillsatta optiska vithetsmedel. Detta gör papperet vitare, men det gör också att papperet gulnar med åren i takt med att det tillsatta vithetsmedlet bryts ner.
Om du monterar och hänger ditt historiska tryck från Allmogens rätt, dvs. i en ram bakom glas (gärna glas med UV-filter) och borta från direkt solljus, kan du räkna med att trycket behåller sina vackra färger i generationer.
Vi arbetar hårt för att vanligt, arbetande folk ska kunna pryda sina hem med meningsfulla, historiska motiv utan att det kostar skjortan. Genom att vi själva har händerna på hela tryckprocessen och logistiken kan vi erbjuda samma och ofta avsevärt högre tryck- och papperskvalitet som en del nyuppkomna konkurrenter gör, men ofta till halva priset. Det är skillnaden när man skär bort mellanhänderna.
Priserna varierar beroende på storlek på postern / väggkartan. Moms är inkluderat i priset.
20 x 20 cm: 129 SEK
21 x 30 cm: 149 SEK
30 x 30 cm: 179 SEK
30 x 40 cm: 199 SEK
40 x 50 cm: 249 SEK
50 x 70 cm: 319 SEK
70 x 100 cm: 429 SEK
100 x 140 cm: 999 SEK
Vi producerar alla våra historiska tryck i Höga Kusten, Ångermanland.
Ja det kan vi nog! Vi utökar våra kollektioner så snabbt vi kan och med din hjälp kan vi prioritera rätt motiv och kartområden. Ota yhteyttä och berätta vad du letar efter så ska vi göra vårt bästa för att ordna det åt dig.
Nej.
Passepartout följer ej med våra historiska tryck. Däremot vad gäller alla våra historiska kartor är en passepartout integrerad digitalt, dvs. de har en vit marginal runt om som ramar in kartorna på ett idealt sätt. Denna vita kant kan vara bredare på två av motivets sidor eftersom det gamla motivet kan ha ett annat format än dagens standardstorlekar på ramar. Den vita kanten har följande minimimått för respektive tryckstorlek:
21×30: 2 cm
30×40: 3 cm
40×50: 3 cm
50×70: 4 cm
70×100: 5 cm
100×140: 7 cm
En del av våra motiv är upp emot 500 år gamla och ofta inskannade digitalt med hög upplösning. Den höga åldern och tekniken som motivet skapats med gör dock att de naturligt kan vara mer suddiga och oskarpa än vad man kan förvänta sig av moderna tekniker. Alla våra produkter har genomgått vår noggranna granskning och håller hög kvalitet. Vi har bedömt att motivet ser bra ut för alla storlekar som är tillgängliga för köp. Beskärningen kan skilja sig något mellan de tillgängliga storlekarna för att passa optimalt.
Beställning
Om du har angett fel information på din beställning såsom adress, email eller telefonnummer etc., kontakta oss direkt så ska vi se om vi kan ändra informationen i tid. Om vi redan hunnit skicka din order och den felaktiga informationen påverkar leveransen så är det du som kund som behöver så för eventuella kostnader som kan uppstå.
Tyvärr kan vi inte göra ändringar i din beställning efter genomkört köp, inte heller lägga till eller ta bort produkter. Så länge ordern inte hunnit skickas än kan vi däremot makulera den, så kan du lägga en ny beställning med varorna du vill ha. Kontakta oss genom att klicka täällä.
Vill du ångra ett köp innan din order hunnit lämna oss kontakta oss omgående. Vi kan dock inte garantera att vi hinner förhindra din leverans, då den redan kan ha lämnat oss. Om du vill ångra ett köp som redan skickats från oss gäller villkoren för returer.
Du kommer att få ett mail med en spårningslänk så fort din order lämnar vårt lager. Håll koll på mappen för skräppost då mejl ibland kan hamna där av misstag.
Har du inte fått någon kort efter att du gjort en order kan det betyda att något gått fel med ditt köp, eller att du angett fel emailadress. Kolla gärna i skräpposten också så mailet inte fastnat där. Hittar du inget där heller får du gärna kontakta oss och fråga om vi har en order registrerad på dig, så vi kan kontrollera och isåfall maila dig din orderbekräftelse. Hör också av dig till oss innan du lägger en ny beställning för att undvika att det blir dubbla beställningar.
Orderbekräftelse skickas digitalt till din angivna e-mailadress.
Om din beställning skickas som gåva direkt till mottagaren och du vill att leveransen ska bli en överraskning rekommenderar vi att du använder din egna e-mail adress vid checkout. Dock måste du ange mottagarens mobilnummer så de nås av fraktbolagets avisering när paketet kan hämtas ut. Om du vill skicka med ett personligt meddelande, kontakta oss innan du lägger din beställning så ordnar vi det.
Leverans
Vi kan leverera till hela världen!
Vår leveranstid är normalt 2-7 arbetsdagar från beställningsdatum, längre för beställningar utanför Sverige. Allmogens håller till ute på den ångermanländska landsbygden och åker till storstaden för att posta beställningar minst en gång i veckan, ibland två. Vänligen notera att en fördröjning på 1-2 dagar kan uppstå vid högt tryck hos fraktbolaget eller hos oss.
Handlar du för under 399 kr så tillkommer en fraktavgift på 39 / 49 kr beroende på storlek och vikt. Vid leverans till övriga Europa och världen tillkommer även avgift för internationell frakt. Om du beställer till ett land utanför Sverige så står du som kund för eventuella tullavgifter och skatter som kan uppkomma.
Din order skickas med DHL, förutom i de fall det är något litet och du väljer Postnord Varubrev eller Postnord Hemleverans som fraktalternativ. Historiska tryck i storlekarna 40×50 cm och uppåt skickas ihoprullade i en kraftig papptub. Mindre tryck skickas platt i ett wellkuvert.
Så snart ditt paket nått utlämningsstället skickar DHL eller Postnord ut en avisering via SMS och / eller email till uppgifterna du angav vid beställning. Du kan även enkelt själv följa din försändelse med appen Mina Paket från Unifaun.
För paket som kommer i retur till oss på grund av att du ej hämtat ut paketet debiterar vi 200 kr. Vi gör detta för att täcka de dubbla frakterna samt vår hanteringskostnad för packning. Om du betalat i förskott kommer 200 kr dras av från summan som återbetalas till dig.
Om du inte fått din order så rekommenderar vi att du dubbelkollar om du har uppgett rätt information till oss. Om du har gjort det, sök på spårningsnumret du fick på mail när din beställning skickades från oss, eller ladda ner appen Mina Paket från Unifaun. Om ditt paket inte syns där, eller om du inte fått något spårningsnummer, kontakta oss så hjälper vi dig.
Om du upptäcker att du uppgett felaktig information vid beställning, exempelvis fel adress, email eller telefonnummer, kontakta oss så ska vi se om vi kan ändra informationen i tid. Om den felaktiga informationen påverkar leveransen av din order så är det du som kund som behöver stå för eventuella extra fraktkostnader som kan uppstå.
Betalning
Om du har valt att betala med Klarna faktura så kommer fakturan skickas ut från Klarna till din email. Klarna skickar fakturan den dag so mvi skickar din order från vårt lager, eller dagen efter.
Ja, du kan betala med VISA, Mastercard och American Express.
Retur / Reklamation
Du har alltid 365 dagars ångerrätt när du handlar varor på Allmogens.se, förutom på vår almanacka där 30 dagars ångerrätt gäller. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Allmogens detta inom 365 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
Ångerrätten gäller ej på personliga posters som trycks på beställning. I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Företag har inte heller ångerrätt.
Varorna ska returneras i samma skick som de var i vid leverans till dig. Observera att alla våra historiska tryck levereras förseglade med ett klistermärke över silkespapperet som den är inslagen i. När förseglingen bryts upphör din ångerrätt. Returer med bruten eller öppen försegling är ogiltiga.
Vi tillämpar en fullständig värdeminskning om produkten inte är i säljbart nyskick.
Returkostnaden är 49 kr och dras av vid krediteringen av ditt återköp.
Om du önskar göra en retur, maila oss på info@allmogens.se och ange detta tillsammans med ditt namn, ordernummer och vilka varor du vill returnera inklusive deras produktnamn och antal. Vi mailar då en digital retursedel till dig som du skriver ut och tejpar fast på paketet, som sedan skall lämnas in på valfri DHL Servicepoint inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss om din retur.
Returen ska skickas i originalförpackningen, och returneras i samma skick som den var vid leverans till dig. Vi tillämpar en fullständig värdeminskning om produkten som returneras har en bruten försegling och / eller inte är i säljbart nyskick.
Om din leverans innehåller en skadad eller felaktig vara, kontakta oss omgående så hjälper vi dig. Vi kommer då att ersätta den skadade / felaktiga produkten med en ny. För att kunna hantera din reklamation behöver vi följande uppgifter:
– Din email som användes vid köpet
– Ordernummer
– Kundnamn
– Artikelnummer
– Bild på den trasiga / felaktiga varan som tydligt visar skadan
– Bild på paketet som varan levererades i
Nej du behöver inte returnera en vara som är skadad. Våra historiska tryck återvinns som papper. Du måste däremot skicka in foton på den skadade varan. Läs mer om hur du reklamerar en trasig vara under frågan ”Vad gör jag om en vara är trasig eller felaktig?”.
Om du har betalat med kort återbetalas summan till samma kort. Har du valt att betala med faktura genom Klarna flyttar vi fram förfallodatumet så långt fram det går för att returen ska hinna tillbaka till oss. När vi tagit emot returen får du en uppdaterad version av fakturan till din email med den kvarstående summan (t.ex. övriga varor eller returkostnaden). Har du redan betalat din faktura kommer du få et mail från Klarna med återbetalningsuppgifter.
Om du handlat under kampanj eller med rabattkod och sedan returnerar någon av varorna kommer din order räknas om efter att din retur mottagits. Uppnås inte kravet för kampanjen eller rabatten, kommer rabatten dras av från din återbetalning.
Yhteistyö
Vi har valt att enbart sälja våra produkter via vår egen nätbutik och samarbetar inte med återförsäljare som säljer i egen e-butik. Om du däremot har en fysisk butik eller existerande kundkrets som du tror skulle passa våra produkter så är du varmt välkommen att kontakta oss och berätta mer om ditt företag.
Vill du bli en av Allmogens officiella ambassadörer? Du samlar då belöningar genom att skapa innehåll om vår svenska historia och kulturarvet och dela det med dina följare. Kontakta oss här med din ansökan.
Vi samarbetar gärna med dig som har en populär blogg eller instagramkonto och brinner för kulturarvet. Ota yhteyttä och presentera dig, och inkludera länk till dina sociala kanaler och relevant statistik. Vi ser fram emot att höra från dig!
Genom Tradedoubler erbjuder vi publishers ett affiliateprogram med 20% provision på köp ni genererar. Läs mer täällä.
Representanter för media är varmt välkomna att kontakta oss för pressbilder och annat PR-relaterat.