Anders Zorns oljemålning Midsommardans (1897) är en av hans mest kända målningar, som första gången visades offentligt vid Stockholmsutställningen 1897. Därefter ställdes tavlan ut i den svenska paviljongen vid världsutställningen i Paris år 1900, och skänktes sen 1903 till Nationalmuseum.
I sina egna anteckningar berättar Zorn om tavlans tillkomst:
En dag rodde vi (prins Eugen och Zorn) Hemulaån upp till Hemus och på återvägen gick vi upp i Morkarlby . Då föll det mig in att skicka efter en spelman och vi gick in på en gård. Snart samlades folk och en sextioåring öppnade dansen med en sjungande polka och så var dansen i full gång. Man satte ut stolar åt oss och prinsen var i extas över skådespelet
Prins Eugen insisterade på att Zorn skulle måla detta motiv, vilket dröjde till året därpå, 1897.
Denna tavla målades då under juni och en del av juli månad efter solnedgången och jag är glad att ha gjort den. Jag hade just då gett Morkarlby en ny lång majstång. Den målades röd varje midsommar och jag ansåg och anser fortfarande som min heliga plikt att närvara och leda klädningen av densamma. För resningen kl. 12 midsommarnatten har min dräng, den käre Verner, fått vara överste. När den väl var rest spelades upp en polska och en långdans dansades kring stången och in på gårdarna, en ändlös orm av ungdom. sedan dansades inne på någon gård till soluppgången. Se där vad min tavla föreställer.
Originalet hade de enorma måtten 140×98 cm. Beroende på vilken storlek du väljer kan beskärningen skilja sig något.
Vad är skillnaden mellan vanliga posters och våra Fine Art-tryck?
Den stora skillnaden mellan våra fine art-reproduktioner, eller Giclée som det även kallas, jämfört med posters är själva kvaliteten på trycket, både vad gäller färgåtergivning och åldersbeständighet. Även storleken på upplagan skiljer sig åt. Posters massproduceras, medan våra konstreproduktioner produceras i liten skala med högkvalitativt pigmentbläck på ett noga utvalt, åldringsbeständigt och syrafritt papper. Papperet är även helt fritt från optiska vitmedel (OBA) vilket gör att det inte gulnar med tiden. Varje fine art-tryck genomgår en noggrann kontroll av tryckaren för att säkerställa kvaliteten.
Något som inte skiljer sig nämnvärt? Priset.
Ingela L. (verifierad ägare) –
Mycket fin tavla och utmärkt kvalitet.
Andreas Råvik (verifierad ägare) –
Mycket fin! Den var väldigt hårt rullad, kanske blev liggande rullad en längre tid innan leverans. Det gjorde att den var svår att montera i ram då den ville rulla ihop och bukta sig.