Osta meidän historialliset kartat

SAS i blåsväder efter reklamattack på skandinavisk kultur

Esitelty video Toista kuvake

Det stormar kring flygbolaget SAS, som delvis ägs av svenska, norska och danska skattebetalare, sedan de i sin senaste reklamvideo uttalar sig nedsättande om skandinavers ursprung genom att påstå att deras kulturer inte finns.

Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting.

Ja, med det absoluta påståendet inleder SAS sin kritiserade reklamfilm (se ovan) som släpptes tidigare i veckan. Inte helt oväntat gav den upphov till en folkstorm som nog gjorde att krisledningen på SAS fick byta underkläder både en och två gånger. Jag är antagligen sist på bollen med att skriva om det, men tänkte ändå det kunde vara intressant att bena isär vad de faktiskt säger i filmen.

Troll
Enligt stora medier är det troll som har gått till motattack mot SAS efter deras reklamjippo. Tro fan de skandinaviska trollen blir arga. Bild: ”Troll och Tuvstarr” av John Bauer, 1915

Absolut ingenting är skandinaviskt, är vad de påstår. ”Allt är kopierat”, fortsätter de och lyfter sedan fram ett antal hel- och halvsanningar om hur de skandinaviska folken genom seklerna tagit till sig utländska influenser och idéer och gjort dem till sina egna. Inget konstigt med det. Ingen kultur är en ö. Förutom om vi talar om sentileserna förstås, då handlar det faktiskt bokstavligen om en liten, isolerad ö i Indiska oceanen.

Inte heller är det något fel med SAS avslutande påstående om att öppenhet är utmärkande för Skandinavien, och att utbyte av idéer har gjort våra länder till vad de är idag. Vi skandinaver har alltid varit nyfikna på omvärlden, vi hade goda handelsförbindelser redan på bronsåldern, vi jobbpendlade till Konstantinopel på vikingatiden, och vi har varit mycket bra på att ta till oss nya idéer och innovationer, och även uppfunnit en hel del innovationer själva. Allt som kunde göra livet enklare här uppe i det karga Norden.

Men det historielösa, nedsättande och samtidigt mycket svenska klavertrampet företaget SAS gör är att rycka i några enstaka trådar i den enorma skandinaviska kulturväven och säga ”Titta! De här trådarna kommer från andra länder!”, och på den grunden förkasta hela väven.

Enligt SAS logik finns inte någon säregen dansk kultur och har aldrig funnits eftersom rågen till det danska rågbrödet i själva verket spred sig till Europa från Turkiet Anatolien för några tusen år sedan. På samma sätt har existensen av vår svenska jul avfärdats av företaget Åhlens med påståendet att förebilden till tomten var turkisk grekisk (ren historieförfalskning).

Jag kallar den här typen av självhatande beteende för svenskt, eftersom det är långt ifrån någon ny företeelse i Sverige att man förstorar upp allt främmande och förminskar det egna. Statistikern Gustav Sundbärg skrev redan 1911 i Det svenska folklynnet:

Fantasien ställer för svensken i en lysande dager allt som är aflägset. Hvad som ligger alldeles framför honom, ser han icke. […] Svensken är likgiltig för sitt eget, hänförd af allt som ligger långt borta.

Det danska, det svenska, det norska – det är kulturer som har anor som sträcker sig tusentals år bakåt i tiden i Skandinavien. I 5,000 år har våra förfäder odlat den skandinaviska jorden. I 5,000 år har de skandinaviska, jordbrukande kulturerna utvecklat sin säregenhet. Det är ingen ny kunskap.

Sanningen är naturligtvis att de skandinaviska kulturerna ei har formats främst av de spännande maträtter som hemvändande turister tagit med sig, utan genom de bofasta människor som bott och levt här – generation efter generation, årtusende efter årtusende.

Det är därför svårt att ta SAS reklamfilm på allvar. Man bör inte ta den på allvar. Den måste ses för vad den är, ett jippo som in i minsta detalj är utformat för att trycka på rätt knappar, för att provocera, för att generera klick, för att skapa rubriker. Och rubriker skapade den!

Mot såna marknadsföringsmetoder ställer sig Allmogens alltid på de skandinaviska trollens, älvornas och småtomtarnas sida ❤️

Tilaa YouTube:


Jos arvostat Allmogens itsenäistä työtä kuvaamaan hienoa ruotsalaista historiaa ja pohjoismaista kulttuuria, ja olet tervetullut ostamaan jotain mukavaa kaupasta tai tukemaan meitä vapaaehtoisella lahjoituksella. Kiitos etukäteen!

Tuki Allmogens Swishin kautta: 123 258 97 29
Tuki Allmogens genom att liity
Tuki Allmogens testamentissasi

Suosittu

5 ajatuksia aiheesta "SAS i blåsväder efter reklamattack på skandinavisk kultur"

  1. Anders Nordin sanoo:

    Bra skrivet. Instämmer. Våra förfäder och anmödrar har brukat jorden, format skogen, sprängt berget i bitar för silver och järn och tidigare hämtat upp malmen ur sura myrars dy samt fångat fisk i hav, älv och sjö. De har slitit hårt i århundraden för att övervinna fattigdom och svält bara för att kunna överleva. Alla dessa århundraden för att tämja och nyttja naturen är vad som är vår kulturs rötter.

  2. Per Erik Bergqvist sanoo:

    Hej Daniel. Hittade din sida påFB av en ren ”händelse, man vet ju inte vad älvorna hade med saken att göra” anyway, är hälften Svensk och Hälften Norsk,. Min mor kom ifrån Norge under kriget, beroende på ett havandeskap med en Tysk soldat och en far och bröder som var med i motståndsrörelsen. Personligen så tycker jag att Norden har en helt egen kultur och våra avlägsna släktingar på Vikingatiden var de största upptäckarna som funnits. Att man fortfarande firar att Columbus upptäckte Amerika är en ren skam, vi var där före dom ca 500 år Att påstå att vi inte har en egen historia är en ren skymf. Vi skulle behöve ha Vikingarna i dagsläget!

  3. Carl Lundström sanoo:

    SAS politiska lögner, liksom Volvos totalt osanna reklambudskap där man gör gälland att bolagets framgångar bygger på invandrare, torde inte sälja varken en flygbiljett eller en bil till – snarare färre. Vad i hela friden är det som dessa bolagsledningar gör reklam för egentligen? Sin regering? Eller gör de i själva verket reklam för sig själva, inför nästa jobb i någon styrelse för en mer politisk verksamhet kanske en bank eller EU eller något annat statligt eller överstatligt?

  4. Inga-Lill sanoo:

    Det SAS glömde var inte bara 5000 års historia, det var också alla de uppfinningar som gjorts här i Sverige de är också en del av vår kultur. Bara för att nämna några som än idag används flera gånger varje dag, skiftnyckeln, kullagret, respirator, blixtlåset, kylskåpet det är bara några av de mest berömda.

    • Daniel Sjöberg sanoo:

      Ja visst är det så Inga-Lill! Att säga att de plockade russinen ur kakan är en rejäl underdrift. Historieförfalskning sker inte genom det man säger, menade Vilhelm Moberg, utan genom allt man utelämnar. Och visst är det en form av historieförfalskning SAS ägnar sig åt.

Kommentit on suljettu.