Shop our historical maps

No, it does not say "Allah" on the Viking cloth ribbon from Birka

Allah on Viking Age cloth ribbons
Photo: Annika Larsson

Härom veckan blev det världssensation när forskare vid Uppsala universitet upptäckt att “Allah” är skrivet i kufisk skrift i ett vikingatida bandmönster från Birka. Eller ja, “upptäckt”, rättare sagt.

“Trodde vikingarna i Svealand på islams gud Allah?” var vinkeln som Aftonbladet chosen, but also Swedish Radio, Upsala Newspaper and Swedish YLE spread the news. Abroad, the following hung New York Times, The Guardian, BBC on the train.

In press release från Uppsala Universitet kan man läsa att “Det som tidigare ansetts vara typiskt vikingatida mönster i silver på vävda band av siden i vikingatida gravar, har visat sig vara geometriska kufiska tecken. I bandens mönster åkallas både Allah och Ali.”

Det var Annika Larsson, forskare i textilarkeologi vid institutionen för arkeologi och antik historia vid Uppsala universitet, som gjorde “upptäckten” i arbetet med att “återskapa” mönstret med “andra forskningsmetoder än gängse teoretiska”.

Men hennes forskning har nu fått rätt tung kritik. Stephennie Mulder, professor i medeltida islamisk konst och arkitektur vid Texas Universitet, kritiserar inte bara “upptäckten” utan även de okritiska medierna i en lång tråd på Twitter, där hon menar att experter borde ha konsulterats innan man basunerade ut världsnyheten – för det är ingen världsnyhet att tala om, enligt Stephennie.

Stephanie påpekar bland annat hur stilen på det specifika mönstret som Annika har “återskapat” i själva verket hör till en tidsperiod först 500 år senare, och sen är det förstås biten med att en stor del av “upptäckten” är hittepå.

En annan kritisk artikel som delats mycket ifrågasätter just detta, att “upptäckten” gjorts i efterkonstruerade mönster och inte i existerande mönster som finns i verkligheten. Så här ser originalmönstret ut:

Birka Volume 6
Ur Agnes Geijers Birka III: The textile finds from the tombs (1938), s 82.

Translation: you used your imagination and made it up, plain and simple. And leaving out this little detail from the press release.

Eftersom det uttalade målet med arbetet är att “nå en bredare publik än bara akademiker”, borde man då inte som en historieinstitution se till att vara extra tydlig med vad man faktiskt presenterar för denna publik? Får man framställa vilka spekulationer som helst som fakta? Eller är det här “alternativa fakta” som Uppsala universitet presenterar?

In a time of increasing polarisation and a climate of social hostility to say the least, especially when it comes to things to do with our heritage and history, I think it makes sense to stick to the facts and just present real facts as facts.

There is no doubt that our Viking ancestors had many contacts in the East and brought back Arab silver coins, Buddha statues and new experiences and influences. Even down to Miklagård (Constantinople, conquered in 1453 by Muhammad the Conqueror and was named Istanbul in 1926) went on their travels, some of which included joining the Väringalidet, the Byzantine emperor's personal bodyguard, largely composed of northerners.

Väringalidet
From Joannis Scylitzas Joannis Scylitzae Synopsis Historiarum: Kodikas Virt. 26-2 tes Ethnikes Bibliothekes tes Madrites = Codex Matritensis Graecus Vitr. 26-2 (2000), facsimile of Madrid Skylitzis from the 12th century by Militos (Μίλητος)

The history of the Vikings' travels in the east is really interesting and well worth exploring. But surely we can do it without making things up and thereby risking destroying public confidence in the research?

Subscribe to YouTube:


If you appreciate Allmogens independent work to portray our fine Swedish history and Nordic culture, you are welcome to buy something nice in the shop or support us with a voluntary donation. Thank you in advance!

Support Allmogens via Swish: 123 258 97 29
Support Allmogens by becoming a member
Support Allmogens in your will

Popular